sobota 8. listopadu 2014

Skrytá (Avena #1) od Marianne Curley | Recenze

Marianne Curleyová není pro českého čtenářce žádným novým jménem. V České republice už od ní vyšly čtyři knihy a 'Avena: Skrytá' je tak pátou, která se dočkala svého překladu. Trilogie 'Strážci času' i samostatná kniha 'Dávná kletba' jsou fantasy romány zaměřené spíše na mladší část dospívající populace a u 'Skryté' tomu není jinak.

Čím kniha zaujme okamžitě, je její obálka, která je opravdu zajímavá a nejeden návštěvník knihkupectví se za ní otočí. Nakladatelství Jota se rozhodlo ponechat její původní verzi, za což můžeme být jedině rádi. Kombinace černé, stříbrné a modré je jednoduše úžasná!

Autorka tentokrát nevsadila na čaroděje, ale zabrousila k nadpřirozeným postavám, které si poslední dobou získávají více a více fanoušků. Řeč je o andělech. Někdo by mohl říci, že se s příběhy o těchto nebeských stvořeních roztrhl pytel, ale pro mne to byla teprve druhá kniha - respektive série - s touto tématikou. Autorka si opravdu pohrála se systémem jejich života a já s nestačila divit, jak takoví andělé mají stanovená pravidla a předem určené jisté záležitosti.

Ebony žije se svými rodiči a spoustou koní. Ebony miluje možnost vyjít ráno z domu a cvalem se vydat na hřbetě svého koně do lesů, přesto ale poslední dobou cítí, že je něco špatně a je to silnější než kdy jindy. Necítí se ve své kůži a stále se jí něco nezdá. Její matka je rozhodnutá s ní nemluvit o zásadních věcech a táta jen následuje jejího příkladu. Cítí, že se mění, a ví, že tentokrát tomu neunikne. Její fialové oči byly pouhou předzvěstí toho, co se děje teď. Už jen to, že je silnější než kluci jejího věku a na zádech se jí objevují malé výrůstky, ji děsí a ničemu nerozumí.

Jordan je kluk, kterého doprovází jen a pouze smůla. O nějakých rodičích nemůže být řeč a pěstounská péče taky není věc, s kterou by se člověk rád chlubil světu. Kluk, který si v osmi letech nechal vytetovat anděla? Jordan splňuje všechno, co má mít pořádný školní pózer. Za svůj krátký život toho už dost prožil a nebyly to zrovna hezké věci.

První setkání Ebony a Jordana způsobí víc, než jen Jordanovo pomatení zamilovanými myšlenkami. Stačil jeden dotek, který způsobí záři, díky které všechny dimenze okamžitě zbystří a hodlají poslat své bojovníky na Zemi. Musí najít to, co jim bylo odcizeno. A nemají na to moc času.

Stejně jako ostatní autorčiny knihy, je i 'Skrytá' psaná ich-formou ze dvou různých pohledů. Pravidelně se nám tu střídá Ebony a Jordan. Ráda bych řekla, že Ebonyiny části se mi četli skvěle a nemusela jsem nad ničím kroutit hlavou, ale to bych lhala. Většina jejích myšlenek a úvah byla nepřirozená, nahraná, umělá. Autorka měla skvělé myšlenky, ale ve finální podobě to vypadá, jako by se snažila vytvořit perfektní postavu, jejíž realizace se nepovedla.

Na druhou stranu jsem se vždycky ráda vrátila k Jordanovi, který uvažoval alespoň trochu uvěřitelně. Skvěle se četly všechny jeho pasáže a nejvíc mě bavily scény, kdy byl spolu s Nathanaelem. Tenhle anděl mě na celé knize bavil nejvíc a - co si budeme namlouvat - byl prostě božský!

Bylo těžké prokousat se začátkem knihy, jelikož se v ní prakticky nic nestalo a stále se omílalo dokola to stejné. Kolem poloviny nastal nějaký zlom a já zoufale chtěla vědět jak kniha dopadne. Fandila jsem dobrákům a dumala nad temnou stranou, nadávala Ebony a postrkovala Jordana. Kniha zapadá mezi spoustu young adult knih a bohužel to nebude příběh, který ji vynese nad průměr. Je to lehké čtení, které nikoho neurazí, ale nesmíte čekat příliš. Ani já jsem nečekala a kniha se mi tudíž líbila.

Jak jsem řekla, na autorčině slohu mi vadila ta umělost, kterou v nás chtěla vzbudit pocity, ale většinou jsem nad tím jen a pouze kroutila hlavou. Člověk předpokládá, že při dramatické scéně si bude kousat nehty a čekat jak se to vyvrbí. Bohužel, tady jsem zůstávala docela chladnou a musela jsem se i kolikrát usmát, jak se Marianne snaží místy až moc. Možná se to stalo vinou překladu, možná ne, to já říct nemůžu. Tak nějak doufám, že je v tom překladatelka nevinně.

Kniha je zaměřená spíše na vztahy, a tak si tu přijdou na své čtenářky, které se mezi sebou budou dohadovat do kterého teamu se přidat. Akce tu sice je, ale pouze nastíněná a člověk ji vnímá jakoby z dálky.

Žádné komentáře:

Okomentovat